Sök

Kappelshamns vatten

Lägesuppdatering angående dricksvattnet i Kappelshamn

Sammanfattning

I juni 2024 uppmärksammade boende i Kappelshamn smakförändringar på det kommunala dricksvattnet. Region Gotlands utredningar visade att det var en naturligt förekommande järnbakterie som var ofarlig att förtära men som påverkade reningen i vattenverket på orten. Vatten körs fortsatt till Kappelshamns vattenverk från en annan vattentäkt.

Lägesuppdatering 8 maj 2025

Berörda abonnenter var inbjudna till ett informationsmöte om den kommunala vattenförsörjningen i Kappelshamn, där enhetschef Patrik Johansson berättade om vad som har hänt, vad som görs, och vad som händer framåt.

Vad har hänt?

Vattenkvaliteten i anläggningen försämrades successivt, vilket krävde upprepade rengöringar för att upprätthålla dricksvattenproduktionen. Trots dessa åtgärder bedömdes situationen inte som hållbar, och produktionen tvingades pausa. Istället infördes nödvattenförsörjning med hjälp av transporterat vatten. En utredning av Sweco visar att den försämrade vattenkvaliteten sannolikt beror på naturligt förekommande järn i råvattnet. Anläggningen är inte konstruerad för att hantera så stora variationer i råvattenkvaliteten, vilket bidrog till problemen.

Nuvarande åtgärder

Den aktuella anläggningen har tagits ur bruk, och dricksvatten transporteras i stället från andra anläggningar för att säkra försörjningen i området. Parallellt pågår en utvärdering av hur mycket vatten som kan tas ut från den befintliga täkten utan att överskrida gällande tillståndsnivåer. Tekniska lösningar för att förstärka och anpassa anläggningen analyseras för att möjliggöra en återgång till lokal produktion. Arbetet omfattar också provtagning och regelbunden tillsyn av miljö- och hälsa.

Region Gotlands prioriteringar inom dricksvattenförsörjningen

Region Gotlands prioriteringar för dricksvattenförsörjningen följer en fastställd ordning där Visby södra vattenverk, optimering av avsaltning samt arbete enligt LAV §6 i Hide utgör högsta prioritet. Därefter följer Heidelberg i prioriteringsordning två. Som tredje prioritet ingår områdena Lickershamn, Ire och Stenkyrka, samt en långsiktig plan på 10–15 år för utveckling av vattenförsörjningen i Kappelshamn och genom samarbete med Nordkalk.

Planerade steg framåt

Under 2025 planeras en förstudie med syfte att undersöka möjligheten att öka
vattenuttaget från den befintliga täkten samt analysera hur anläggningen kan byggas om för att bättre hantera variationer i järnhalten i råvattnet. Förstudien ska även identifiera vilka tekniska processer som krävs för att uppnå en långsiktigt robust dricksvattenlösning. Först efter att resultaten från förstudien har tagits fram kan beslut om vidare åtgärder fattas.

Fortsatt hållbar vattenanvändning

Regionen uppmanar alla i Kappelshamnsområdet att fortsätta använda kranvattnet på ett hållbart sätt. Speciellt på morgon och på kväll är vattenförbrukningen extra hög. Sprid gärna ut tiderna då man använder kranvattnet. Att om möjligt tvätta och duscha mitt på dagen gör att vattenförbrukningen och trycket på ledningsnätet minskar.

Råvatten

Vatten som tas direkt från naturen (t.ex. grundvatten, sjöar eller bräckt vatten) innan det har renats.

Dricksvatten

Rent vatten som är säkert att dricka. Det kommer från ett vattenverk där råvattnet renas.

Grundvatten

Vatten som finns lagrat i marken, mellan jordlager eller i bergssprickor.

Ytvatten

Vatten från sjöar, åar eller hav som används som källa till dricksvatten.

Bräckt vatten

Vatten som är en blandning av sött och salt vatten.

Vattenkvalitet

Hur bra vattnet är, till exempel om det är klart, luktfritt, fritt från bakterier och inte innehåller för mycket metaller som järn eller mangan.

Järnhalt

Hur mycket järn som finns i vattnet. För mycket kan ge missfärgning och smakförändringar.

Sediment

Små partiklar (t.ex. sand, lera eller rost) som lägger sig på botten i vatten eller vattenledningar. Kan påverka vattenkvaliteten.

Vattenverk

En anläggning där råvatten renas och görs till dricksvatten.

Bräckvattenverk

Ett vattenverk som renar bräckvatten, det vill säga vatten som är en blandning av salt och sött, till exempel från Östersjön, genom avsaltning.

Täkt

En plats där man tar ut vatten ur marken, t.ex. via en brunn eller ett grundvattenmagasin.

Avsaltning

En teknik för att ta bort salt ur havs- eller bräckt vatten så det går att dricka.

Multikriterieanalys

En metod för att jämföra flera olika alternativ samtidigt, utifrån olika faktorer som kostnad, miljöpåverkan och funktion.

LAV §6 (Lagen om allmänna vattentjänster, paragraf 6)

En lagregel som säger att kommunen måste ordna med vatten och avlopp om det behövs för att skydda människors hälsa eller miljön.
Natura 2000

Ett nätverk av särskilt skyddade naturområden inom EU. Här krävs tillstånd för att göra ingrepp som kan påverka miljön.

Frågor och svar

Finns det vatten i den befintliga täkten?
Ja, men det innehåller höga järnhalter. För att vattnet ska bli drickbart krävs ny reningsteknik och anläggningen behöver dimensioneras om, eftersom reningen också medför vattenförluster.

Finns det någon teori om varför järnhalten plötsligt ökade?
Det handlar om naturlig fällning av järn, vilket är ovanligt men förekommer. Järn kan också frigöras från mark eller vegetation.

Kommer järnhalten försvinna av sig själv?
Det går inte att säga. Vi planerar för att järnhalten kan återkomma och bygger därför ett vattenverk som klarar sådana variationer.

Hur långt ut sträcker sig området med höga järnhalter?
Påverkansområdet är relativt stort. Flera borrhål längre bort visade också sämre råvattenkvalitet.

Har privata brunnar också påverkats?
Vi har inte sett påverkan i privata brunnar. Problemet verkar ha uppstått i flera källor samtidigt. Vill du analysera din brunn kan du beställa vattenanalys via Region Gotlands e-tjänst Beställning av vattenanalys

Kan det bero på den specifika bergarten i området?
Det är möjligt. Vi ser höga järnhalter i sedimenten.

Tar ni stenprover?
Nej, vi tar prover på sedimenten.

Har förändrad gödsling påverkat vattnet?
Nej, provresultaten pekar på järnhalten som orsaken – inte gödselpåverkan.

Innebär det här att vattenbilarna kommer behöva köras i 10–15 år?
Nej. Vattenbilarna är en tillfällig lösning. En förstudie ska göras för att bygga om anläggningen och återstarta produktionen inom några år.

Hur lång tid tar det att bygga om filtreringen?
Förstudien startar i höst och pågår till våren. Därefter följer upphandling, projektering och installation. Det kan ta 1–3 år innan anläggningen är i drift igen.

Ska ni ta vatten från malmbrottet?
Vi utreder flera alternativ. Det är inte malmbrottet som är aktuellt i första hand. Beslut om täkt är ännu inte fattat.

Får man ta ut vatten innan provpumpningen är klar?
Ja. Förstudien ska visa hur mycket som kan tas ut på ett hållbart sätt.

Vad kommer lösningen i Kappelshamn att kosta?
Det är för tidigt att säga. Kostnaden beror på omfattningen av anläggningen.

Hur vet vi att det inte händer igen?
Vi planerar för att det kan hända igen och utformar ett nytt reningssteg som klarar liknande variationer.

Varför bygger ni inte fler bräckvattenverk?
Vi gör en multikriterieanalys där grundvatten prioriteras. Bräckvatten och gråvatten ses som alternativ i andra steg.

Men bräckvattentekniken är väl beprövad?
Ja, men tillståndsprocesserna är långa, särskilt i Natura 2000-områden.

Varför inte gå direkt på avsaltning?
Det är en politisk fråga. Grundvatten prioriteras. Dock är nivåerna låga just nu.

Har ni varit i Israel och sett hur de avsaltar?
Vi har haft kontakt med flera aktörer och tagit del av internationell kunskap, men inte varit i Israel.

Hur ofta kör vattenbilarna i sommar?
Så ofta som behövs. Företagen som kör måste följa trafikregler. Vi är medvetna om trafiksituationen.

Varifrån kommer det vatten som körs in?
Det är sekretessbelagt. Vattnet är godkänt enligt Livsmedelsverkets krav, men smak och hårdhet kan variera.

Det måste kosta att köra bilar?
Ja, det är kostsamt. Men även ombyggnationer är dyra. Därför behövs en noggrann förstudie.

Påverkar vattensituationen möjligheten att få bygglov?
Ja, vattenfrågan vägs in i bygglovsprocessen tillsammans med avlopp och planeringsfrågor.

Hur ser planeringen ut inför sommaren?
Vi anpassar vattenleveranserna efter säsongens behov och toppar i förbrukning.

Är det farligt att dricka vattnet om problemet inte åtgärdas?
Nej, vi använder idag bara godkänt vatten från andra täkter.

Vad händer om någon fyller sin pool?
Vid bevattningsförbud är det inte tillåtet. Vi kontaktar kunden vid överträdelse och kan stänga av vattnet.

Vad hände i Visby i höstas?
Efter kraftig nederbörd upptäcktes bakterien Clostridium. Kokningsrekommendation utfärdades tills problemet var löst.

Har ni sänkt trycket i ledningarna?
Kanske marginellt. Vi har teknisk möjlighet att justera trycket.

Är det någon besparing att sänka trycket?
Ja, men det kan också leda till undertryck och risk för föroreningar.

Påverkar bevattningsförbudet vattenkvaliteten?
Nej. Stillastående vatten kan börja lukta men påverkar inte kvaliteten.

Är ledningarna täta?
Ja, det är en vanlig myt att de skulle läcka.

Behöver många ledningar bytas ut?
Ja, flera ledningar behöver bytas ut på sikt.

Hur arbetar ni med säkerheten på VA-anläggningar?
Säkerheten är alltid prioriterad och stärks kontinuerligt, även i Kappelshamn.

Har Försvarsmakten ställt krav kopplat till vattnet i hamnen?
Det är inget vi kan kommentera.

Registrera dig för att få sms om driftstörningar gällande vatten och avlopp (VA)

Du kan registrera dig för en sms-tjänst och få automatisk information om störningar i driften av det kommunala vatten- och avloppssystemet. Gå via länken nedan för information om hur du registrerar dig.

Kontakt vid frågor

Kontakta gärna teknikförvaltningens kundtjänst nedan om du har frågor.

Kundtjänsten registrerar din fråga som ett ärende som kommer att besvaras så snart som möjligt.

Kontakta oss

Teknik­förvaltningens kundtjänst

Visborgsallén 19

62181 Visby

Telefontid måndag–fredag klockan 08.00-16.00

Chatt
Vår chatt är öppen helgfria vardagar klockan 08.00-16.00.
I chatten kan du få svar på enklare frågor av vår kundtjänst. Du kan chatta med oss direkt på sidorna om kollektivtrafik, avfall och skolskjuts.

Undvik att nämna känsliga personuppgifter i chatten.

Region Gotlands kundtjänst

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 17.00

Sidinformation

Senast uppdaterad:
20 maj 2025

Sidfot

Sidfot logga

Kontakta Region Gotland

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 17.00