Sök

SMS vid driftstörning

Region Gotland levererar ca 4 000 000 m³ dricksvatten varje år till kunder anslutna det kommunala dricksvattensystem. Alla vattenverk, distributionsanläggningar och ledningar kräver ständig tillsyn för att fungera. Vi utför både planerat underhåll och akuta arbeten. Det kan leda till kortare och längare leveransavbrott, tryckförändringar, missfärgat vatten och begränsad framkomlighet.

Hur fungerar sms-tjänsten?

Region Gotlands vatten- och avloppsavdelning köper en tjänst för att kunna meddela allmänheten om driftstörningar i det kommunala vatten- och avloppssystemet (VA-systemet).

Med denna tjänst kan sms skickas ut till allmänheten. Tjänsten fungerar så att den matchar folkbokföringsadresser mot publika katalogtjänster. På det sättet får vi reda på om en person som är skriven på en adress har ett telefonnummer som det går att skicka meddelanden till.

Alla folkbokförda personers mobiltelefonnummer finns inte sökbara i de publika katalogtjänsterna och hittas då inte av systemet. Om du vill säkerställa att du kan nås av regionens sms-tjänst om VA-driftsstörning, behöver du gå in och registrera dig. Det gör du via länken nedan. Där kan du även avregistrera ditt mobiltelefonnummer.

I meddelandet får du information om vad som har hänt och hur det påverkar dig. Sms:et går inte att svara på. Avisering via sms kan ske dygnet runt.

Kontakta Region Gotland

Kundtjänst kommunalt VA

Visborgsallén 19

62181 Visby

Telefontid måndag–fredag klockan 07.00–17.00

Chatt
Vår chatt är öppen helgfria vardagar klockan 07.00–17.00.
I chatten kan du få svar på enklare frågor av vår kundtjänst. Undvik att nämna känsliga personuppgifter i chatten.

Felanmälan vatten och avlopp

Vid fel på gata eller vatten- och avloppsledning i gata, ring kundtjänst 0498-269000. Efter stängning ring SOS alarm 0498-209030.

Slamtömning

Beställning av slamtömning via mina sidor eller kontakta kundtjänst.

Om BRÅDSKANDE tömning önskas (tilläggsavgift tillkommer enligt taxa): Vardagar 07:00-17:00 Kontakta kundtjänst. Övrig tid: journummer: 073-765 81 10 (endast röstsamtal, ej SMS)

Stopp i avloppet (gäller endast kommunalt avlopp)

Är det stopp i ditt kommunala avlopp skickar Region Gotland en spolbil som rensar avloppet och konstaterar var stoppet uppkommit. Är stoppet på Region Gotlands sida står regionen för samtliga kostnader för spolbilen. Om stoppet däremot är på kundsidan faktureras kunden kostnaden för spolbilen.

Region Gotlands kundtjänst

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  Stängt

Sidinformation

Senast uppdaterad:
3 juli 2024

Sidfot

Sidfot logga

Kontakta Region Gotland

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  Stängt