Sök

Ärenden till nämnden

Information om ärenden som behandlas av nämnden

Remisser och remissvar

Remisser ställda till Region Gotland ska beslutas i nämnd/styrelse. Nämnderna besvarar vissa remisser gällande specifika sakfrågor i egen nämnd, medan regionstyrelsen besvarar mer övergripande remisser. Remisser besvaras med ett yttrande .

Motioner

Förfarande gällande motioner

  • Regionfullmäktiges ledamöter och tjänstgörande ersättare får lämna motioner.
  • Nya motioner anmäls till fullmäktige och remitteras därefter till berörd nämnd.
  • En motionär har rätt att vara med vid sammanträdet hos den nämnd som bereder dennes motion, när motionen behandlas.
  • Regionfullmäktige beslutar om motionssvar.
  • Motioner ska besvaras inom ett år.
  • Regionstyrelsen ska två gånger per år redovisa motioner som inte har besvarats.

Medborgarförslag

Alla folkbokförda på Gotland har möjlighet att väcka förslag i regionfullmäktige. Föreningar, företag eller liknande har inte förslagsrätt. Begreppet medborgarför­slag används för att skilja förslaget från de motioner som lämnas av regionfullmäktiges ledamöter.

Regionfullmäktige kan överlämna till regionstyrelsen el­ler andra nämnder att fatta beslut om medborgarförslagen.

Delegation

Delegation är ett uppdrag att på nämndens vägnar besluta i vissa ärenden. Ett sådant uppdrag kan lämnas till ett utskott, en ledamot eller ersättare eller till en anställd tjänsteperson. Delad delegation, det vill säga uppdrag till förtroendevald och tjänsteperson att gemensamt besluta, är inte tillåtet. Två tjänstepersoner får inte heller fatta beslut gemensamt. Ett dele­gationsbeslut ska alltid anmälas till den som lämnat dele­gationen.

Delegationsbeslut är jämställda med nämndbeslut. Det är därför viktigt att även delegationsbeslut protokollförs eller redovisas på annat lämpligt sätt och att de formella kraven iakttas.

Nämnden kan inte ändra på eller upphäva ett delega­tionsbeslut. Däremot kan nämnden återta delegationen om delegaten inte längre har nämndens förtroende. Ett delegationsbeslut kan överklagas på samma sätt som ett nämndbeslut.

Interpellation

En interpellation är en fråga som riktar sig till ett regionråd eller någon nämndsordförande. Frågan ska helst gälla ärenden som är av större intresse för regionen.

Interpellationen ska alltid besvaras skriftligt. Alla ledamöter i fullmäktige får möjlighet att delta i debatten till skillnad mot vad som gäller vid en enkel fråga. En interpellation leder inte till något beslut i fullmäktige.

Dialog och påverkan

Invånare i Region Gotland kan påverka på en rad olika sätt. Demokratin bygger på medborgarnas engagemang och delaktighet.

Kontakta Region Gotland

Region Gotlands kundtjänst

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 17.00

Sidinformation

Senast uppdaterad:
4 december 2023

Sidfot

Sidfot logga

Kontakta Region Gotland

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 17.00