Förändringar inom vårdens IT-stöd
Om satsningen på bättre IT-stöd i vården
Vårdens nuvarande IT-miljö består av flera system som har anpassats efter verksamheternas skilda behov. Dagens system går inte längre att anpassa så att de möter verksamhetens behov utan behöver bytas ut mot modernare teknik.
Genom nya system skapar vi förutsättningar för:
- Information om en patient ska kunna flöda mellan olika system, så att den är tillgänglig där den behövs i vårdkedjan.
- Ett IT-stöd som motsvarar dagens förväntningar och behov.
- Data från systemen ska enklare kunna användas för forskning och kvalitetsuppföljning.
Region Gotland och Region Stockholm ingår i samma sjukvårdsregion och delar idag huvudjournalsystem. Förändringsarbetet kring IT-stöd genomförs i tätt samarbete inom programmet ”Generationsskifte vårdens IT” och leds av regionledningskontoret i Region Stockholm.
Om programmet "Generationsskifte vårdens IT"
Region Stockholm och Region Gotland har en gemensam plan för att byta ut flera vårdinformationssystem. Projekten samlas i ett program som kallas för "Generationsskifte vårdens IT".
Regionerna kommer att införa ett nytt huvudjournalsystem tillsammans med ett antal specialistsystem som fungerar ihop och kan anpassas efter verksamheternas behov.
Lösningen är flexibel och gör det möjligt att lägga till nya appar och funktioner över tid, utan stora systembyten. Läs mer via nedan länk.
Översikt över kommande förändringar

Gemensamma vårdinformationssystem
Hos Region Stockholm hittar du information och stöd för dig som förvaltar eller använder Region Stockholm och Region Gotlands vårdinformationssystem och anslutande tjänster. Här kan du också följa program och projekt kring nya vårdinformationssystem i regionerna:
Läs mer om de olika projekten
Huvudjournalsystem
Nuläge
Regionstyrelsen har beslutat att tilldela avtal i upphandlingen av huvudjournalsystem till Cambio och journalsystemet Cosmic. Parallellt med en överklagandeprocess i Kammarrätten pågår arbetet internt i projektet.
Att byta huvudjournalsystem är en stor utmaning och projektet kommer på ett eller annat sätt att involvera alla verksamheter och medarbetare i den regionägda vården. Arbetet sker stegvis med mål att alla regionägda vårdverksamheter ska använda det nya huvudjournalsystemet i december 2029.
Vad händer i projektet just nu?
Två leverantörer har överklagat tilldelningsbeslutet till Förvaltningsrätten. Det betyder att Region Stockholm och Region Gotland inte kan skriva avtal med leverantören förrän rätten har fattat beslut i ärendet. Parallellt med överklagandeprocessen pågår interna förberedelser för att bland annat bemanna olika delprojektet och arbetsgrupper med representanter för den regionägda vården.
Tidplan
Premliminär tidplan, startar i samband med att ett avtal tillsammans med leverantören är klart:
- Planering = 3 månader
- Iterativt arbete = 2-2,5 år
- Förberedelser för utrullning = 6-12 månader
- Införande = Max 1 år
Utvecklas över tid
Huvudjournalsystemet är byggt för att utvecklas över tid. Nya funktioner kan läggas till utan att det krävs omfattande systembyten och genom öppna standarder och strukturerade data kan journalsystemet kommunicera med andra it-system samt anpassas efter behov.
Funktioner i systemet från start
Dokumentation
Alla funktioner vi är vana vid och som krävs för att dokumentera i ett journalsystem, till exempel journalanteckningar och mätvärdesinmatning, kommer även att finnas i det nya huvudjournalsystemet.
Det finns också möjlighet att använda tidigare registrerad information och skapa länkar till journalanteckningar, röntgensvar och provsvar, både när du skapar journalanteckningar och vid beställningar för diagnostik och remisser.
Sättet att ta del av information liknar dagens journalsystem:
- Journalmallar visas på samma sätt som idag.
- Mätvärdesvyer som presenterar blodtryck, puls och blodprovssvar kan visas i tabeller.
Olika värden kan också sammanställas i grafer och kurvor.
Patientöversikten sammanställer information från olika delar av journalen och vyerna kan skräddarsys för att passa vårdens behov och olika yrkesroller. Till exempel kan läkare, omvårdnadspersonal och rehab ha specifika översikter med relevant information.
Det nya huvudjournalsystemet kan visa flera typer av information än Take care och har ett öppet, grafiskt gränssnitt med gott om utrymme. Du kan också uppdatera informationen direkt i vyn.
Remisser och svar
När du skapar en remiss kan du återanvända information från andra delar av journalen och länka till journalanteckningar som du vill att mottagaren ska ta del av.
Översikterna för skickade och mottagna remisser kan visa flera statustyper för varje ärende, till exempel pågående, avslutad etc.
Beställningar och svar
Du kan beställa prover och radiologiska undersökningar. När du skickar en beställning kan information från andra delar av journalen återanvändas, till exempel Krea vid beställning av undersökningar med kontrast. Systemet kan också skapa paket av analyser och diagnostik, till exempel blodprover och radiologi i samma beställning.
Provsvar kan visas i grafer tillsammans med andra värden, så att du enkelt kan jämföra provsvar med de läkemedel patienten har fått i en och samma vy.
Bokningar, väntelistor och resursplanering
Du kan hantera kalendrar, resurser, rum och bokningsunderlag och skapa gruppbokningar eller en personlig vy som sammanställer dina bokningar för dagen eller veckan. Det finns också stöd för integration med bland annat webtidbok och digitala vårdmöten.
Patientadministration
Journalsystemet innehåller grundfunktioner för diktering, vårdkontaktsregistrering och patientadministration, inklusive ankomstregistrering, betalning, klassificering och DRG-gruppering.
Vid diktering kan du prioritera och kategorisera diktat för att underlätta transkribering, samt flytta diktat mellan enheter.
Systemet har också funktioner för kalender, bokningsunderlag, bokning och ombokning, samt stöd för både vanliga kallelser och e-kallelser i olika format. Det är även möjligt att planera in elektiva patienter i slutenvård.
Akutmottagning
Det finns en särskild vy för patienter på akuten, med avancerade funktioner som visar aktuell information. Här kan du bland annat se patientens NEWS-värde, närmast planerade aktiviteter och inkomna provsvar.
Systemet har också inbyggda funktioner för triagering, som kan anpassas efter olika triageringssystem.
Läkemedel
Läkemedelsmodulen hanterar ordination, administration och förskrivning av läkemedel. Den har även en funktion för favoritordinationer.
Administrationsvyn gör det enkelt att bocka av iordningsställda läkemedel, och hjälper dig för att hålla reda på vilka läkemedel som är delade och redo för administration
Meddelandefunktion
Meddelandefunktionen tillåter hantering av adressböcker över vårdenhetsgränser och gör det möjligt att skicka meddelanden till andra användare. Systemet har också stöd för funktionsbrevlådor.
Informationsdelning
Huvudjournalsystemet kan integreras med de vanligaste digitala plattformarna som används i vården idag.
Ett verksamhetsprojekt - inte bara ett byte av it-system
Övergången till ett nytt huvudjournalsystem handlar inte bara om teknik, utan är ett omfattande verksamhetsprojekt som på olika sätt involverar alla i hälso-och sjukvården. Medarbetare och verksamheter behöver vara delaktiga i allt från att anpassa system, arbetssätt och rutiner till att ta del av information och delta i utbildningar.
Hittills har drygt 250 medarbetare och chefer inom hälso- och sjukvården varit delaktiga i förberedelserna i projektet och framöver kommer allt fler att bli involverade. Införandet sker stegvis, med löpande teser och justeringar för att säkerställa att systemet fungerar i vårdens vardag.
(Informationen uppdaterad: 15 maj 2025)
Kontaktpersoner Hälso- och sjukvårdsförvaltningen Region Gotland
Ola Edman, programledare HSF E-hälsa, Digitalisering
E-post: ola.edman@gotland.se
Jeanette Chressman Hoas, verksamhetsutvecklare HSF E-hälsa och Medicinskteknik
E-post: jeanette.chressman-hoas@gotland.se
CHA-Journalsystem inom anestesi och IVA
Inom anestesi- och intensivvård införs nu ett specialistsystem (så kallat PDMS) som fungerar som en digital anestesi- och intensivvårdsjournal. Systemet som upphandlats heter CHA (Centricity high acuity) och levereras av GE Healthcare. För många av regionens verksamheter inom anestesi, intensivvård och neonatalvård innebär införandet en övergång från pappersjournal till digital journal. Manuell dokumentation av vitala parametrar ersätts av elektronisk överföring av data från medicinteknisk utrustning.
Data från medicinteknisk utrustning, som övervakningsutrustning, ventilatorer, pumpar och annan utrustning, ska gå direkt in till CHA. Relevanta integrationer och uthopp till och från Orbit, operationsplaneringssystem, och Take care, nuvarande huvudjournalsystem, ska underlätta arbetsflödet för medarbetarna.
När införandet är klart kommer alla de regionägda sjukhusen i Stockholm och Gotland att använda samma system. Systemet Orbit kommer fortsatt att användas för operationsplanering.
Kontaktperson Hälso- och sjukvårdsförvaltningen Region Gotland
Martin Garland, tf. verksamhetschef AnOpIva, Visby lasarett.
E-post: martin.garland@gotland.se
Ola Edman, programledare HSF E-hälsa, Digitalisering
E-post: ola.edman@gotland.se
Graviditet och förlossning
Projekt och tidplan
Den 7 november 2026 går alla förlossningskliniker i Region Stockholm och Region Gotland över till journalsystemet Cosmic birth. Här hittar du aktuell information om vad som händer i projektet fram till dess.
Införandet av Cosmic birth är planerat till lördagen den 7 november 2026.
Införande i flera faser
I den första fasen ersätter Cosmic birth motsvarande funktioner som finns i dagens system Obstetrix.
- Beläggningslista.
- Födelseanmälan.
- Journal (exklusive preventivmedel).
- Miloukoppling (CTG).
- Rapporter och uppföljning.
- Remisser och svar, interna obstetriska.
- Remisser och svar, obstetriska ultraljud.
- Läkemedel vid aktiv förlossning (partogram).
- Utdata
- Kvalitetsregister
Det innebär att många befintliga arbetssätt i TakeCare kan behållas och att tekniska beroenden till andra IT-stöd inte behöver förändras i onödan förrän ett nytt huvudjournalsystem införs.
Även om funktionaliteten i stort är densamma skiljer sig systemen åt i utformning och logik. Målet är att underlätta övergången för användarna genom att fasa in systemet i hanterbara steg.
Flödestester ersätter pilot
Tidigare planer på ett pilotinförande har ersatts av ett upplägg där specifika vårdflöden testas i en isolerad version av Cosmic birth. Flödestesterna startar vid årsskiftet 2025/26 och sker helt utan riktiga patientuppgifter.
I stället används fiktiva patienter för att simulera hela vårdkedjan – från inskrivning på barnmorskemottagning till förlossning, eftervård och eventuella överflyttningar till neonatalvård. Denna metod möjliggör noggranna tester utan att äventyra patientsäkerheten.
Testmiljön gör det också möjligt att prova specifika flöden, till exempel BB Hemma, och identifiera eventuella brister innan systemet tas i drift.
Små förändringar i början – större potential på sikt
Vid införandet kommer arbetsflöden och rutiner till stor del att vara bekanta för användarna. Dokumentation sker i Cosmic birth, men andra funktioner, som provbeställningar, fortsatt hanteras i TakeCare.
För att underlätta övergången och förbättra arbetsmiljön pågår ett arbete med att identifiera lösningar för att automatiskt överföra information, exempelvis provsvar eller patientdata, mellan olika system.
- Uppdaterad:27 januari 2025
-----------------------------------------------
APT-material och informationsmöten BP26
Missade du det senaste informationsmötet? Titta på inspelningen eller ladda ner presentationen här!
Informationsmöte 15 maj 2025
Ta del av en inspelad version av det senaste mötet för medarbetare och chefer om det nya journalsystemet Cosmic birth, eller ladda ner presentationen. Ur innehållet.
- Tidplan
- Cosmic birth fas 1
- Utbildning
- Så här arbetar vi i projektet
Inspelat Informationsmöte BP26 den 15 maj 2025 (Extern länk)
PPT-presentation från Informationsmöte BP26 den 15 maj 2025(Extern länk)
Nästa informationsmöte: onsdagen den 17 september 2025, klockan 10.00
Agenda:
- Utbildning i Cosmic birth: Hur, var och när kommer medarbetare och chefer utbildas i det nya systemet? Vi berättar hur utbildningsplanerna ser ut just nu.
- Nya arbetssätt: migrering- och införandestrategi: Vad flyttas över automatiskt till Cosmic birth och hur arbetar vi så länge det finns journaler i flera olika system? Vi berättar om planeringen inför övergångsfasen mellan Obstetrix och det nya journalsystemet.
- Projektstatus: Hur går arbetet i projektet och vad händer framåt?
- Frågestund: Ställ dina frågor till mötesdeltagare och projektledning.
Jag vill få en inbjudan till nästa informationsmöte!
Lämna dina kontaktuppgifter(Extern länk) (namn, enhet och mejladress) så lägger vi till dig på kontaktlistan.
Frågor och svar
Här finns svar på de vanligaste frågorna om Cosmic birth och projektet BP26.
Allmänt om Cosmic birth
När införs Cosmic birth?
Den 7 november 2026 går alla barnmorskemottagningar, förlossningskliniker och ultraljudsmottagningar i Region Stockholm och Region Gotland över till journalsystemet Cosmic birth.
Hur ser tidplanen för införandet av Cosmic birth ut?
Cosmic birth införs i alla verksamheter lördagen den 7 november 2026.
Ett par av milstolparna i projektet innan dess:
- Flödestester: december 2025 - juni 2026.
- Utbildning verksamhetens superanvändare: april - juni 2026.
- Utbildning för alla användare: september - november 2026.
Vilka funktioner ingår i Cosmic birth från start?
Följande funktioner kommer att finnas med i Cosmic birth från start:
- Beläggningslista.
- Födelseanmälan.
- Journal (exklusive preventivmedel).
- Miloukoppling (CTG).
- Rapporter och uppföljning.
- Remisser och svar, interna obstetriska.
- Remisser och svar, obstetriska ultraljud.
- Läkemedel vid aktiv förlossning (partogram).
- Kvalitetsregister
Vilka funktioner ingår inte i Cosmic birth från start?
Följande funktioner ingår inte i Cosmic birth från start:
- Tidbok i Cosmic Birth.
- Beställningar och svar, med undantag för Bilirubin.
- Koppling till NLL (nationella läkemedelslistan).
- Planstöd.
- Uppmärksamhetssignalen.
- Vårdadministration.
- Vårdplaner.
Funktionerna acceptanstestas i samband med övrig funktionalitet för att kunna införas i en senare fas.
Hur säkerställs funktionaliteten i Cosmic birth?
Det blir inte någon pilot av införandet följt av breddinförande. Alla enheter går över från Obsterix till Cosmic birth samtidingt.
För att säkerställa funktionaliteten i systemet kommer istället olika vårdflöden att testas i en testversion av Cosmic birth, med start vid årsskiftet 2025/26.
Flödestesterna sker i en testmiljö med påhittade patienter, för att simulera olika situationer från inskrivning på barnmorskemottagningen, via ultraljudsundersökning och förlossning till eftervård eller neo. Eftersom inga riktiga patienter är inblandade är patientsäkerheten hög.
Det innebär att det är möjligt att testa fler och mer specifika vårdflöden, som BB Hemma eller snabba överflyttningar till neonatalvård. Genom flödestesterna kan eventuella brister upptäckas och rättas till utan att någon riskerar att drabbas.
Vissa saker går inte testa fullt ut, som kopplingen till Skatteverket, men fördelarna överväger.
Är Cosmic S:t Göran och Cosmic birth samma sak?
Cosmic och Cosmic birth bygger på samma tekniska plattform, men är två olika installationer.
Cosmic S:t Göran används som journalsystem för hälso- och sjukvården generellt, medan Cosmic birth är en version anpassad för graviditets- och förlossningsvård.
Det är alltså två olika system, med liknande grundstruktur och gränssnitt, som kan integreras med varandra.
Utbildning
När startar utbildningsperioden i Cosmic birth och hur går utbildningen till?
Utbildningsperioden i Cosmic birth startar i september 2026 och pågår fram till införandet.
Utbildningen är till största del digital. Du genomför den individuellt med stöd av filmer och övningar.
Du kommer också att kunna delta i fysiska övningstillfällen där du till exempel kan ställa frågor, öva på dokumentationsflöden och lära dig mer om hur Cosmic birth fungerar.
Den digitala utbildningen kommer att finnas på Region Stockholms nya lärplattform Komtetenstorget.
Kommer informationen från tidigare journaler i Obstetrix att föras över i Cosmic birth?
Projektet ser just nu över möjligheterna att flytta över grundläggande data från Obstetrix till Cosmic birth.
Om det inte är fungerar, kommer det att vara möjligt att läsa journaler i Obstetrix även efter bytet.
Om projektet BP26
Varför kallas projektet för BP26?
Namnet BP26 är en flirt med begreppet beräknad partus, alltså beräknat förlossningsdatum.
Vem ansvarar för vad i BP26?
- Projektledningen har det övergripande ansvaret för att driva projektet framåt, hålla tidplanen och säkerställa att Cambio möter kraven i upphandlingen.
- Delprojekten ansvarar för leveranser i olika delar i projektet, till exempel av teknik, utbildning, förvaltning och testning.
- Verksamhetsteamet testar igenom Cosmic birth och föreslår bland annat vad som ska ingå, hur mallarna ska vara utformade och vilka översikter som ska vara med.
- Informatikgruppen ser över mallarna och ansvarar för att ”ett blodtryck alltid är ett blodtryck”, och att blodtrycket dokumenteras på samma sätt överallt så att det går att jämföra.
- Införandeteamet är bryggan mellan projektet och verksamheten och ansvarar tillsammans med verksamhetscheferna för att synka arbetssätt och rutiner, samt informera och förbereda alla medarbetare etc.
- Styrgruppen fattar beslut om avgörande vägval som VHT och projektet föreslår, till exempel: tidplan, kopplingar mellan Cosmic birth och andra system samt budget.
- Verksamhetscheferna får löpande information om både vägval och arbete i projektet och bäddar för införandet i verksamheten tillsammans med införandeansvariga.
Uppdaterad: 22 maj 2025
Kontaktperson Hälso- och sjukvårdsförvaltningen Region Gotland
Åsa Hedqvist, verksamhetschef Gynekologi och obstetrik, Visby lasarett
E-post: asa.hedqvist@gotland.se
Ola Edman, programledare HSF E-hälsa, Digitalisering
E-post: ola.edman@gotland.se
SIHRI-Bild och funktionstjänst inklusive lagring
Region Stockholm och Region Gotland arbetar för att införa en ny tjänst för bild- och funktionsdiagnostik, inklusive lagring (RIS/PACS). Upphandlingen pågår och förväntas vara klar tredje kvartalet 2025.
Radiologi, mammografi, klinisk fysiologi och patologi är verksamheter som använder nuvarande system. Representanter från dessa verksamheter har bidragit till att formulera krav i den nya upphandlingen. Den kommande lösningen ska integreras med befintliga system, som huvudjournalsystemet. Efter avslutad upphandling fastställs en detaljerad tidplan för införandet.
Idag har vårdgivare egna avtal för RIS/PACS (Radiologiskt informationssystem/Picture Archiving and Communication System) för att hantera arbetsflöden och bildlagring. Dessutom finns Bild- och funktionstjänsten (BFT), en lagringslösning för bild och text för regionägda och privata vårdgivare. Dessa avtal behöver förnyas. Den nya, gemensamma lösningen kommer att ge större möjligheter att få tillgång till relevant data.
Kontaktperson Hälso- och sjukvårdsförvaltningen Region Gotland
Christina Röös, verksamhetschef Röntgen, Visby lasarett
E-post: christina.roos01@gotland.se
Ola Edman, programledare HSF E-hälsa, Digitalisering
E-post: ola.edman@gotland.se
Bild- och funktionstjänst samt arkiv - Vårdinformationssystem
Avvikelsehanteringssystem
Med start hösten 2026 införs det nya avvikelsehanteringssystemet IFacts i Region Stockholm och Region Gotland.
Nationella läkemedelslistan
Nationella läkemedelslistan införs i två steg. Klicka här för att läsa mer.
Övriga projekt
Information om nedan listade projekt kommer att publiceras så snart det finns något att berätta:
- Nytt Journalsystem för Tandvård
- Cytostatikaprogram för Onkologi
- System för identitets- och behörighetshantering
Frågor och svar om projektet
Svar på vanliga frågor om det pågående arbetet med att byta och modernisera journalsystemen i Region Stockholm och Region Gotland finner du genom att klicka på nedan länk:
Länk till Frågor och svar på Vårdgivarguiden Region Stockholm
Kontakta oss
Region Gotlands kundtjänst
Saknar du specifika kontaktuppgifter kan du alltid ringa eller skicka e-post så hjälper vi dig att nå rätt person eller verksamhet.
Hjälpte informationen på sidan dig?
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 29 september 2025