Har du förbättringsförslag, klagomål eller beröm som rör någon av regionens verksamheter? Då vill vi gärna att du delar dem med oss, så vi får möjlighet att förändra och förbättra oss.
Synpunkter – svar inom 14 dagar
Synpunkter kan delas in i förbättringsförslag, klagomål och beröm. De ger oss värdefull information och hjälper oss förbättra verksamheten. Möjligheten att lämna synpunkter är öppen för alla.
En synpunkt kan till exempel vara att du vill uppmärksamma oss på något som kan förbättras i din närmiljö eller att du är nöjd eller missnöjd med bemötandet från någon verksamhet.
Felanmälan – för saker som behöver åtgärdas i vår offentliga miljö
Hål i gatan, nedfallna träd eller trasig gatubelysning? Rapportera snabbt och enkelt på webbplatsen i eller i appen Felanmälan Gotland.
Gotlandsförslaget
Gotlandsförslaget är till för dig som har en idé eller ett förslag på hur Gotland kan utvecklas eller förbättras. Med ett Gotlandsförslag kan du få andra att engagera sig i frågor som betyder mycket för dig. Om tillräckligt många röstar på ditt förslag skickas det vidare till öns politiker.
Om du inte är nöjd med vården
Du kan lämna synpunkter eller klaga om du inte är nöjd med den vård du har fått i Region Gotland. Dina synpunkter kan till exempel gälla behandling, bemötande, tillgänglighet eller kommunikationen med vården. Det gäller också vid tandvård.
Synpunkter för förskole- och skolverksamhet samt vuxenutbildning
Skollagen ställer krav att det ska finnas rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. I första hand bör klagomål och synpunkter lämnas direkt till den enhet eller avdelning som är berörd eller till den rektor eller chef som ansvarar för verksamheten.
Om du upplever det svårt att framföra det du tycker direkt till verksamheten finns det möjlighet att skicka in det till utbildnings- och arbetslivsförvaltningen via en e-tjänst.
Vårt mål är att du ska få svar inom fem arbetsdagar. Vissa ärenden kan vara mer komplicerade att hantera och kräva mer tid.
Om du inte är nöjd med svaret du fått kan du begära att överordnad chef gör en förnyad prövning av ärendet.
Klagomål som påverkar miljö och hälsa
Vid en störning bör du först kontakta verksamhetsutövaren eller fastighetsägaren för att komma till rätta med problemet. Om störningen inte åtgärdas kan du anmäla ditt klagomål till oss.
Vanliga frågor
Vad händer när jag lämnat in en synpunkt?
- Dina synpunkter går direkt till den verksamhet som berörs och när synpunkten kommit in får du en bekräftelse via e-post, om du har lämnat e-postadress.
- Vårt mål är att du ska få ett svar inom två veckor från det att vi fått in din synpunkt. Ibland kan en synpunkt vara mer komplicerad eller av annat skäl kräva längre tid att hantera.
- Om du inte är nöjd med svaret kan du begära att överordnad chef tar ställning till din synpunkt.
- Dina synpunkter kommer att registreras och blir därmed en offentlig handling. Undantag görs om ärendet omfattas av sekretess. Vi behandlar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning och Offentlighet- och sekretesslagen (2009:400).
- Vårt svar till dig kommer att registreras och blir därmed även det en offentlig handling. Du kan följa hanteringen av din synpunkt via Region Gotlands diarium.
Varför ska jag lämna synpunkter?
Vi behöver din hjälp för att hålla en hög kvalitet i våra verksamheter.
- Berätta vad du tycker är bra
- Berätta vad vi kan göra bättre
Det är du som kommer i kontakt med Region Gotlands medarbetare och tjänster som bäst kan bedöma vårt arbete. Vår ambition är att du ska ha förtroende för oss, känna vår omtanke samt känna att du har möjlighet att påverka och vara delaktig. Med din hjälp kan vi snabbare förbättra verksamheten!
Synpunktshanteringen ska utmärkas av
- Vi tar alla synpunkter på allvar
- Vi anser att alla synpunkter ger möjlighet att förbättra vår verksamhet
- Vi försöker ta oss an klagomål utan dröjsmål
- Vårt mål är att lösa problem där de uppstår
- Vi förbättrar och ställer tillrätta
- Vi har tydliga rutiner
- Vi har en systematisk uppföljning och dokumentation
Finns det andra sätt att lämna synpunkter?
Förutom att lämna din synpunkt via vår e-tjänst eller blanketten på e-tjänsteportalen finns andra sätt du kan delge dina synpunkter:
- Till medarbetare eller till chefen för den verksamhet det gäller.
- Genom regionens sociala medier.
- Genom att ringa till kundtjänst 0498-26 90 00 (val 9).
Vad är en felanmälan?
Gör en felanmälan om du vill rapportera in fel och saker som behöver åtgärdas i vår offentliga miljö, som mark, park, gator och trafik samt vatten och avlopp.
Det kan till exempel vara hål i gatan, nedfallna träd, trasig gatubelysning, lekplatser, fel på vatten- och avloppsledningar i gata, fulla papperskorgar, Gotlands kollektivtrafik och mycket annat. Du kan även bifoga ett foto på det du vill felanmäla som komplement till din anmälan.
Du kan göra en felanmälan på webbplatsen eller via appen Felanmälan Gotland.
Din anmälan skickas sedan automatiskt till vårt felanmälningssystem för snabbast möjliga hantering. Du som felanmälare kan välja att få återkoppling via e-post eller sms. På så sätt kan du följa ärendets gång från det att anmälan mottagits till att den åtgärdas.
Kan jag vara anonym?
Ja, om du vill lämna en synpunkt går det bra att göra det anonymt. Vill du lämna ett Gotlandsförslag kan du inte vara anonym eftersom du måste vara folkbokförd på Gotland för att lämna ett förslag.
Kontakta oss
Region Gotlands kundtjänst
Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.
Hjälpte informationen på sidan dig?
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 1 oktober 2025