Åtgärder korsningen Gutevägen-Söderväg i Visby
Korsningen vid Gutevägen-Söderväg har varit en omtalad trafikplats. Här kan du läsa om bakgrunden och varför beslut togs, samt planerade åtgärder.
Bakgrund
Trafiksignalerna i korsningen Gutevägen-Söderväg togs i drift 1984. I april 2023 ställdes trafiksignalerna i korsningen om till gulblink på grund av tekniskt fel. Efter samråd med Region Gotlands driftentreprenör för gatubelysning och trafiksignaler, Gotlands Elnät AB (GEAB), samt externa leverantörer konstaterades att den tekniska livslängden uppnåtts och att reservdelar inte fanns tillgängliga på marknaden.
En trafikutredning hade då redan påbörjats av externa trafikkonsulter. Utredningen visade att platsen inte har ett sådant trafikflöde som kräver trafiksignaler. Därför har anläggningen plockats ner, och andra trafiklösningar utretts.
Nuläge
Teknikförvaltningens park- och trafikavdelning arbetar med en långsiktig lösning. Planen berör dels korsningen Gutevägen-Söderväg samt korsningen Färjeleden-Gutevägen. Syftet med de åtgärder som ska göras vid Gutevägen är att öka trafiksäkerheten samt förbättra infrastrukturen för samtliga trafikanter.
Trafikplatsen skall utformas efter dagens trafikflöde. Därför ska refuger, stopplinjer och gång-/cykelpassager justeras för ökad säkerhet. Med den trafik som råder i dagsläget behövs inte längre trafikljus på platsen.
Genom att styra genomfartstrafiken till Färjeleden/Visbyleden minskar partikelutsläpp och vägtrafikbuller även i andra delar av Visby. Detta ligger i linje med viktiga regionala mål kring bland annat miljö, hållbarhet och bostadsbyggande i centrala lägen.
Här kan du läsa mer om hur teknikförvaltningen och tekniska nämnden fattar beslut: Trafikplaneringens målbild
Klart under 2025
Under våren 2025 ska en entreprenad upphandlas för att bygga om korsningen. Åtgärderna planeras att vara klara under 2025.
Frågor och svar gällande projektet
korsningen Gutevägen-Söderväg i Visby
Varför plockades trafikljuset bort?
Trafiksignalen var nästan 40 år gammal när den havererade. Efter samråd med Gotlands Elnät AB (GEAB), konstaterades att den tekniska livslängden uppnåtts och att inga reservdelar längre fanns tillgängliga på marknaden.
Trafikflöden i och runt Visby har förändrats sedan trafiksignalanläggningen togs i bruk på 80-talet. Under våren 2023 beställde teknikförvaltningen en förstudie som visade att korsningen kan regleras på andra sätt än med trafiksignaler.
Finns det ekonomi för ett nytt trafikljus?
Det är i första hand inte en ekonomisk fråga, utan det gäller att få den mest genomtänkta trafikregleringen av korsningen och trafiken i och genom Visby. Hur trafiken regleras i Visby påverkar i slutändan viktiga regionala mål kring bland annat miljö, hållbarhet och bostadsbyggande i centrala lägen.
Att få ner farten med vägbulor/vägkuddar är ju ganska effektivt. Hur tänker regionen kring dessa vid framkomligheten för utryckningsfordon?
Vägbulor/vägkuddar kommer nyttjas.
Varför flyttas inte stopplinjen fram?
Stopplinjerna kommer att flyttas fram som en del av kommande åtgärder.
Går det att bygga en cirkulationsplats i korsningen?
Det går inte att få plats med en cirkulationsplats inom det vägområde och den mark som Region Gotland förfogar över.
Är tanken att det ska bli förbjuden genomfart permanent på Gutevägen?
Teknikförvaltningen utvärderar trafikflödet löpande. Eventuella genomfartsförbud är bara aktuella under högsäsong för turism då det finns ett mycket högt trafikflöde under dygnets alla timmar.
Vid avstängning av Gutevägen gick det långsamt eller blev stopp på färjeleden, på vilket sätt gynnar det trafikflödet och luften?
När färjorna kommer riskerar det att bli köbildning av den höga trafikmängden. Var dessa köer bildas går dock att styra med t.ex. avstängning. Dessa köer bör på grund av miljöskäl inte vara i bostadsområden eller vid förskolor, utan längs färjeleden.
Hur utvecklar Region Gotland trafiken i Visby?
Region Gotlands teknikförvaltning har tagit fram en målbild för trafikplanering
Hur kan det vara bra för miljön då bilar behöver köra en mycket längre sträcka om Gutevägen är avstängd?
Luft- och bullermiljön för gående och trafikanter i området samt boende i området förbättras. Genom att styra genomfartstrafiken till Färjeleden/Visbyleden minskar partikelutsläpp och vägtrafikbuller även i andra delar av Visby.
Om planerna är att flytta fram stopplinjen och flytta bak övergångsställen och refuger kommer det vara svårt för stora fordon som bussar att passera där, hur tänker Region Gotland kring det?
Den nya utformningen testas genom körspårsanalys för större fordon som lastbil och buss.
Kommer det bli förbjuden vänstersväng från Visborgsgatan för att minska trafiken i korsningen?
Nej, det är inte aktuellt. En sådan reglering påverkar framkomligheten för trafik på Visborgsgatan negativt vilket i sin tur leder till ökad trafik på anslutande gator.
Har du synpunkter eller fler frågor?
Kontakta gärna vår kundtjänst på e-post tkfkundtjanst@gotland.se
Kontakta oss
Region Gotlands kundtjänst
Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.
Hjälpte informationen på sidan dig?
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 25 mars 2025